13 januari 2018
Er zat weer een stijgende lijn in. In de gasprijs die al geruime tijd een daling liet zien. Vanaf 8 januari vertoonde de AEX weer mogelijkheden op the spotmarket voor het vervloekte natural gas. Voor Shell was alles een win-win situatie. De economische regel van dreiging van schaarste en prijsstijging ging nog steeds op. En het deed hun aandeel in LNG-projecten ook best goed.
En daar ging het om tenslotte. Geld en macht.
Hij was aan het werk geweest toen de klap viel. Een collega had hem zijn mobiel onder de neus geschoven. Beving 3.4 bij Zeerijp las hij op het scherm. Het had even geduurd tot het tot hem door was gedrongen. Hij had zijn spullen gepakt en was vertrokken.
Zijn kinderen waren alleen thuis. Ze hadden de leeftijd dat dat onder normale omstandigheden prima kon. Maar van normale omstandigheden was al jaren geen sprake.
Hij was met hoge snelheid naar huis gereden. Hoger dan toegestaan. Maar dat kon hem niet schelen. Met ergernis tot in zijn haarvaten hoorde hij de journalist op de radio zich afvragen of zoiets schade kon opleveren. De leemte aan kennis bij de landelijke media dreef hem tot razernij.
Gelukkig was het thuis goed. Zijn jongens waren niet erg onder de indruk geweest. Een ronde met zijn zaklantaarn leverden vier nieuwe scheuren op. Maar hij wist, dat de rest nog moest komen. Het duurde even voor de grond zich zou hebben gezet.
De volgende dagen volgde een storm aan berichten. Het was een complete chaos. Iedereen met of zonder kennis maar die er om wat voor reden dan ook er toe deed, riep iets in de media. Echt iets zinnigs, vijf dagen na de klap, had hij nog niet gehoord.
Maar duidelijk was, dat alles op scherp stond en men koste wat kost, de rust wilde doen terugkeren.
Zijn instinct had hem gezegd op zijn hoede te zijn. Dat gevoel had hij al enkele weken, nadat hij zich kritischer was gaan opstellen. Toen hij via verschillende kanalen berichten had binnen gekregen die niet logisch meer waren en een belediging aan zijn intelligentie had hij zich acuut gedistantieerd.
Vele Groningers waren lamgeslagen. Wisten het niet meer. Hadden het opgegeven. De toch al ondermijnde huizen hadden niet veel zetjes meer nodig om aan laatste kracht te verliezen.
De Groningers die nog overeind stonden na de klap van 3.4 waren niet langer slachtoffers maar veranderd in een bedreiging. Heel even had hij de macht gevoeld.
Om uit te sluiten dat hij gek was geworden, was hij te rade gegaan bij zijn gepensioneerde collega. De man kende de klappen van de zweep. Welke rode seinen er waren.
Hij had er drie gezien. Zijn instinct had hem niet in de steek gelaten.
Hij kwam tot de conclusie dat hij niet gek was.
Hij zat op de bank en aanschouwde de Minister President tijdens het wekelijkse interview. Hij zag het ongeloof en de verbijstering van de interviewer. Hij herkende het. Van een jaar of vijf geleden. Ook hij had het toen niet geloofd.