6 oktober 2017

/HGO/zienlaand.jpg
Dit was zien laand
Haastig rolde hij het snoer op. Achteraf gezien had hij beter hier niet naar toe kunnen gaan. Het land was doorweekt. En hoewel vanmorgen de zon beter weer leek te beloven, waren de buien af en aan gekomen met de harde wind.
Hij had een belofte in te lossen. Aan zijn oudste zoon.
Die belofte deed hem denken aan alle verloren tijd. Tijd, verloren aan het eindeloze geouwehoer met het bedrijf. En nog steeds was er weinig veranderd. Hij was in het gelijk gesteld, door de arbiter, dat wel. Maar dat was inmiddels ook al weer ruim een half jaar geleden. En ondertussen was er niets gerepareerd of versterkt. En als hij eerlijk was tegenover zichzelf, dan wist hij, dat het zinloos was. De enige echte oplossing zou nieuwbouw zijn.
Het had hem allemaal enorm veel energie en tijd gekost. De strijd die hij moest voeren met het bedrijf. Hij was verder dan veel andere gedupeerden, maar veel maakte het allemaal niet uit. De tijd was hij kwijt. En al zouden ze het hem willen vergoeden, het zou nooit opwegen tegen wat hij had verloren.
Zijn zoons groeiden door. Het leek in een oogwenk te gebeuren. Zestien was zijn oudste nu. Bijna zeventien. En hij had de jongen beloofd, dat ze zijn kamer zouden opknappen.
Drie jaar geleden had hij het hem al beloofd.
In afwachting van herstel van zijn huis, had hij het steeds vooruit geschoven. Maar een oplossing was nog steeds niet in zicht.
Deze week was het bedrijf weer een afspraak niet nagekomen. Ze hadden het opnieuw een week vooruit geschoven.
En hoewel het volslagen zinloos leek, zou hij de kamer van zijn zoon opnieuw gaan verven. In de kleur die zijn zoon wilde. Ze zouden het samen gaan doen. Want hij was er nu groot genoeg voor. En het moest nu. Nu, voordat de jongen zo oud was, dat hij de deur uit zou gaan.
En dus zou hij gaan verven. In de kleur die zijn zoon mooi vond. Over de scheuren in de muren heen. Tegen beter weten in.