Kerncentrale Eemshaven voor veilige gaswinning Groningen?

Herman Damveld, 4 maart 2022

David Smeulders, hoogleraar energietechnologie aan de Technische Universiteit Eindhoven, wil stikstof injecteren in het Groningen-gasveld. Zo zou de gaswinning veilig kunnen. Maar voor het maken van de benodigde stikstof is evenveel elektriciteit nodig als de kerncentrale Borssele kan produceren. Daarover zwijgt Smeulders.

Smeulders stelde op 1 maart 2022 in het Dagblad van het Noorden voor om 12 miljard kubieke meter gas uit Groningen te winnen: dat kan volgens hem veilig door tegelijkertijd 12 miljard kubieke meter stikstof in het gasveld te injecteren.1 Op die manier zou de druk in het gasveld gelijk blijven, wat de kans op zware aardbevingen een stuk kleiner maakt. Zo zou de gaswinning volgens Smeulders veilig zijn en blijven.
Stikstof zit in de lucht. Het uit de lucht halen van stikstof gebeurt bij hele lage temperatuur (zo’n 180 graden onder nul). Om de lucht zo ver af te koelen is veel elektriciteit nodig.
Bij Zuidbroek staat al een fabriek om stikstof uit de lucht te halen en er wordt nu een veel grotere gebouwd. Deze nieuwe fabriek krijgt volgens de Gasunie een capaciteit van 180.000 kubieke meter stikstof per uur.2 Een jaar telt 8760 uren. Stel dat de fabriek soms moet stoppen voor onderhoud en reparatie, dan komen we op pakweg een bedrijfstijd van 8400 uren per jaar. In een jaar maakt deze fabriek 1,5 miljard kubieke meter stikstof. Voor 12 miljard kubieke meter stikstof zijn 8 fabrieken nodig zoals degene die nu in Zuidbroek gebouwd wordt.
De nieuwe fabriek gebruikt 520 miljoen kilowattuur (kWh) elektriciteit als de fabriek op vol vermogen draait, blijkt uit WOB-stukken die op 26 april 2017 gepubliceerd zijn.3 Acht fabrieken vragen 4,2 miljard kilowattuur. Het ligt niet voor de hand om die elektriciteit op te wekken met een gascentrale, terwijl kolencentrales juist gesloten moeten worden. Een kerncentrale dan?
Ter vergelijking: de kerncentrale Borssele heeft een vermogen van 500 Megawatt. Als deze kerncentrale op bijna vol vermogen draait, levert die 4,1 miljard kWh. Betekent het plan van Smeulders de bouw van een kerncentrale? De Eemshaven staat al vele jaren op de lijst voor de bouw van nieuwe kerncentrales.4 Daar komt bij dat de huidige regering twee nieuwe kerncentrales wil bouwen en daar 5 miljard euro voor gereserveerd heeft, dus 2,5 miljard euro per kerncentrale.5 Gaan we aan de Eemshaven een kerncentrale bouwen voor veilige gaswinning uit Groningen?