Gemeente Groningen zwijgt over aardbevingsrisico

Herman Damveld, 13 oktober 2019

De gemeente Groningen licht bewoners niet in over het aardbevingsrisico. Het gaat met name over 2200 adressen in de wijken Beijum en Lewenborg met een licht verhoogd risico. Hoezo staat de bewoner centraal en de veiligheid voorop?
Deze kwestie speelt al bijna een jaar. De Nationaal Coördinator Groningen (NCG) presenteerde op 22 november 2018 het Plan van Aanpak voor de versterking van huizen en andere gebouwen in de provincie Groningen.1 Mogelijk moeten op zo’n 2200 adressen in de stad Groningen de huizen worden versterkt, schreef hij. Het gaat dan om woningen met - zoals dat heet - een licht verhoogd risico. Uit de gegevens van de NCG volgt dat het vooral gaat om de wijken Beijum en Lewenborg. Maar weten de pakweg 5000 bewoners van die huizen dat? Als we de titel van het Plan van Aanpak mogen geloven, staat de bewoner toch centraal? Die vraag stelde ik op 26 september jl. op een kenniscongres aan de NCG Peter Spijkerman. Hij beloofde het uit te zoeken.
Het heeft enige tijd geduurd maar nu is er een antwoord, niet heel helder zoals vaker bij de aardgaskwestie. In het antwoord gaat het over eigenaren van woningen. Dat hoeven geen particuliere eigenaren te zijn. Woningcorporaties vallen er ook onder, naar mijn beste weten. En die corporaties zouden dan de bewoners moeten informeren. Maar ook al zou het alleen om particuliere eigenaren gaan, dan nog is het antwoord opvallend.
De woordvoerder van de NCG stelt namelijk: “De gemeente Groningen heeft besloten om de eigenaren van woningen met een licht verhoogd risicoprofiel in de stad Groningen nog niet te informeren. De reden hiervoor is dat op dit moment nog niet zeker is of er wel of geen maatregelen nodig zijn aan deze woningen. Deze zekerheid is ook niet op korte termijn te geven. De gemeente Groningen informeert de eigenaren van deze woningen op het moment dat perspectief geboden kan worden over (onderzoeks)maatregelen aan de betreffende woningen.”2
Let wel, de mensen krijgen geen antwoord over hun situatie omdat het gemeentebestuur van Groningen niet zeker weet of er maatregelen genomen moeten worden. Die zekerheid is niet op korte termijn te geven volgens de NCG. Het bestuur van de gemeente Groningen kiest ervoor om te zwijgen. Blijkbaar hoeven mensen niet te weten dat ze in een huis wonen met een licht verhoogd risico. Als mensen het wel zouden weten, zouden ze zelf maatregelen kunnen nemen. Is het gemeentebestuur soms bang voor onrust onder de bevolking?
Veiligheid voorop en de bewoner centraal, dat is de slagzin van alle besturen in het aardbevingsgebied en van het Plan van Aanpak van de NCG. Maar waarom staat hier de bewoner niet centraal en waarom mag de bewoner niet weten dat hij of zij een woning heeft met een veiligheidsrisico? Vreest het gemeentebestuur de bewoners van de wijken Beijum en Lewenborg?
Graag zie ik een reactie van het gemeentebestuur of van gemeenteraadsleden tegemoet.
2 E-mail Adèle Dummer, Senior communicatieadviseur gebieden, aan Herman Damveld op 9 oktober 2019 om 9:54.