Gasopslagen EU zitten goed vol

Herman Damveld, 9 november 2022

De gasopslagen in de Europese Unie zijn bijna helemaal vol. De organisatie Gas Infrastructuur Europa (GIE) heeft in een op 9 november 2022 gepubliceerd bericht meegedeeld dat de gasopslagen voor 95% vol zijn.1 Dat is meer dan het doel van 85% dat de Europese Unie (EU) gesteld heeft (zie figuur 1). De inhoud van deze gasopslagen komt overeen met 28% van het jaarlijkse gasgebruik in de EU.
De gasopslagen zijn zo vol door de normale invoer vanuit Rusland in de eerste helft van dit jaar en meer import van vloeibaar aardgas. Onder meer omdat de invoer uit Rusland gestopt is, wordt volgens deze organisatie voldoende gasopslag in de winter 2023/2024 een uitdaging.
In Nederland zijn de opslagen nu gemiddeld 92% vol (zie tabel 1).
Figuur 1
Vulgraad gasopslagen Europese Unie