NCG: “Versterking moet nog op stoom komen”

Herman Damveld, 27 september 2019
 /Redactioneel/Congreszaal.jpg
Gisteren, donderdag 26 september, was in de stad Groningen een kenniscongres over aardbevingen en de gevolgen daarvan. Peter Spijkerman, de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) haakte in op de bewering van minister Wiebes dat 2019 het jaar zou zijn van de uitvoering: “De versterking moet nog op stoom komen en er zijn nog belemmeringen om door te gaan. De meest risicovolle gebouwen zijn opgenomen maar ik ben nog lang niet tevreden. De horizon zie ik nog niet en om te zien of we vooruitgegaan zijn, moeten we achteruit kijken.”
Bas Kortmann, de voorzitter van de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen (TCMG), wilde 2019 “niet echt het jaar van de voortgang en de uitvoering noemen.” Hij stelde: “Volgens de minister gaat het goed maar volgens mij gaat het niet snel genoeg. Met het huidige tempo zijn we nog wel een paar jaar bezig. En een wachttijd van twee jaar voordat er een besluit genomen kan worden, vind ik te lang.”
Kortmann deed nog een opmerkelijke uitspraak: “Ik snap niet hoe je hebt kunnen bedenken dat je vanuit twee structuren kunt werken. We hebben nu de schadeafhandeling en de versterking. Wettelijk zijn het nu twee gescheiden processen, twee gescheiden structuren, daar lopen de Groningers tegenaan en daar moeten we vanaf. Er moet één loket komen met daarachter die twee instanties. Dan kan een huis bekeken worden op zowel schade als de noodzaak van versterking en kunnen we beide tegelijk uitvoeren.”
Tegelijk waarschuwde Kortmann voor al te hoge verwachtingen van een nieuwe structuur met één loket: “We moeten de lat niet te hoog leggen, want tot nu toe hebben we vaak niet waargemaakt wat we beweerden.”
In navolging van deze bescheidenheid, vroeg ik de NCG hoe het zit met de bijna 20.000 adressen van huizen en gebouwen die in aanmerking komen voor versterking. Weet iedereen die op die bijna 20.000 adressen woont dat hun huis een (licht) verhoogd risico heeft? Spijkerman zei dat hij het niet wist en dat het bij de gemeente ligt om de mensen te informeren. Ik werd daar een beetje moedeloos van, omdat ik vond dat Spijkerman als coördinator dat toch zou moeten weten. Na enig aandringen vroeg de NCG mij om mijn contactgegevens, opdat hij mij alsnog antwoord zou kunnen geven. Daar ben ik graag op ingegaan. Als het antwoord er is, maak ik weer een artikel.