Aardgasprijs in twee jaar gehalveerd

Gevolgen voor gasbedrijven en schadeafhandeling onbekend

Herman Damveld, 10 maart 2020

Inleiding
De aardgasprijzen zijn sterk gedaald en gehalveerd in vergelijking met nog maar twee jaar geleden. Dat blijkt uit de vergelijking van een aantal rapporten. Dit zal ongetwijfeld grote gevolgen hebben voor de winstgevendheid van de gasbedrijven, maar gegevens hierover ontbreken. De aardgasbaten voor de overheid werden voor dit jaar geschat op 1 miljard euro.1 Ook die zouden dan kunnen halveren. De kosten van de schadeafhandeling als gevolg van de gaswinning uit het Groningen-veld nemen echter toe. Wordt er dan nog wel winst gemaakt of gaan gasbedrijven failliet? Of wordt om financiële redenen de versterking van de huizen uitgesteld? De tijd zal het leren. Daarom is het des te opvallender dat over dit onderwerp verder niets bekend is.

Hoe de gasprijs tot stand komt
Gasunie Transport Services (GTS) heeft in 2003 de Title Transfer Facility (TTF) opgericht om de handel van gas op één marktplaats te bevorderen. Volgens GTS is “deze Nederlandse gashandelsplaats de afgelopen jaren sterk gegroeid en (…) nu de grootste op het Europese vasteland. Op TTF wordt meer dan 14 keer het Nederlandse gasverbruik verhandeld. De gasprijzen op het Nederlandse groothandelsplatform zijn belangrijke referentieprijzen in Europa geworden.” En: “Er is in Nederland een groot aantal nationale en internationale partijen actief op het gebied van gas, zoals gasproducenten, gasopslagbedrijven, netbeheerders en gasdistributiebedrijven. De Nederlandse gashandelsplaats TTF is een belangrijke handelsplaats om gas te kopen of verkopen. Klanten die willen handelen in gas, sluiten bij ons hiervoor eerst een TTF-abonnement af.”2

Gasprijs vanaf 2010
We hebben de gasprijzen op deze markt vanaf het jaar 2010 tot en met 9 maart 2020 samengevat in onderstaande tabel. Daaruit blijkt dat de gasprijs sterk is gedaald, met name sinds het jaar 2018. Voor dit jaar ging de regering blijkens de Miljoenennota uit van een gasprijs van 17,8 cent per m3.3 De werkelijke prijs is nu de helft.
De vorige minister van Economische Zaken, Kamp, zei op 1 juli 2015 dat het gas 20 tot 30 keer verhandeld wordt op de gasmarkt voordat het uiteindelijk wordt geleverd.4 Alle handelaren willen op het gas verdienen, maar kan dat nog wel als de gasprijs laag blijft? Dat is een open vraag.

Tabel 1
Gasprijs in cent per kubieke meter van 2010 tot en met 10 maart 20205